X
تبلیغات
رایتل
یکشنبه 17 فروردین 1393

سایت عصر ایران : نقش پاکستان در بستر سازی برای تروریسم

نوشته شده توسط: زهره حسنی در ساعت 23:50
دولت پاکستان با این بی مسوولیتی که نهایتاً به قیمت جان یکی از سربازان ایرانی تمام شد، ثابت کرد که اساساً مسوولیت پذیر هم نیست و الّا باید به جای انکار اصل مشکل ،به عنوان یک همسایه با حسن نیت، به حل آن کمک می کرد.
عصرایران - چند روز پیش ، وقتی مقامات پاکستانی حضور جیش العدل و مرزبانان اسر ایرانی در خاک این کشور را انکار کردند ، با اشاره به نقشی که پاکستان در بستر سازی برای تروریسم و قاچاق مواد مخدر دارد ، یادداشتی نوشتیم درباره این کشور نوشتیم با عنوان "همسایه بد" .

اینک که بعد از مذاکره با تروریست های جیش العدل ، سربازان ایرانی، "در داخل خاک پاکستان" آزاد شد و در آن کشور هم تحویل مأموران ایرانی شدند ، به طور آشکار و اثبات شده ای، مشخص است که تروریست ها در خاک پاکستان مأوی دارند و گروگان های ایرانی هم بعد از ربایش به داخل پاکستان منتقل شده بودند و تا لحظه آزادی در آنجا بودند.

بنابر این ، جا دارد این بار ، همسایه شرقی را که همواره از ناحیه آن ، ضرر و زیان به ایران رسیده است، "همسایه دروغگو" نیز بنامیم.
جالب اینجاست که مقامات پاکستانی ، نه فقط زمانی که سربازان ایرانی در اختیار جیش العدل بودند، بلکه حتی بعد از آزادی آنها و تحویل شان به مأموران ایرانی در پاکستان ، اصرار داشتند و دارند که گروگان ها در خاک شان نبوده اند.


تسنیم اسلم ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان مدام اصرار می کرد که گروگان های ایرانی در خاک پاکستان نیستند!
پاکستانی ها و از جمله شخص رئیس جمهور آن کشور در تمام این مدت، وعده می دادند که برای آزادی گروگان های ایرانی ، هر گونه همکاری را با ایران انجام خواهند داد. اینک اما کاملاً مشخص است که این وعده همکاری هم همانند انکار حضور گروگان ها در خاک پاکستان، دروغین بود.

دولت پاکستان با این بی مسوولیتی که نهایتاً به قیمت جان یکی از سربازان ایرانی تمام شد، ثابت کرد که اساساً مسوولیت پذیر هم نیست و الّا باید به جای انکار اصل مشکل ،به عنوان یک همسایه با حسن نیت، به حل آن کمک می کرد.

نکته قابل توجه این که در بحبوحه ماجرای گروگان ها، مقامات پاکستانی یک بار اعلام کردند که ایران آنها را در جریان گروگانگیری قرار نداده و یک بار دیگر در همان زمان گفتند که برای آزادی گروگان ها ، در تماس مستمر با مقامات ایرانی هستند.

خلاصه آن که ماجرای گروگانگیری اخیر برای چندمین بار ثابت کرد که پاکستان، به هیچ عنوان همسایه قابل اعتمادی نیست و لازم است تهران روابطش با اسلام آباد را بازتعریف کند.





فرض کنیم ده میلیون خودروی کم مصرف در طول پنج سال وارد کشور شده و به صورتی قسطی به صاحبان خودروهای فعلی تحویل گردد و در مقابل ده میلیون خودروی پرمصرف جمع آوری شود، با یک حساب سرانگشتی روزانه شصت میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.
عصرایران ؛ سعید افشار - معاون وزیر نفت اعلام کرده است که طبق مصوبه دولت قرار است روزانه ده میلیون لیتر بنزین مرغوب وارد کشور شده تا جایگزین بنزین نامرغوب تولیدی پتروشیمی ها شود. در اینجا لازم می دانیم به چندین نکته که احتمالا مسئولان محترم به آن اندیشیده اند تاکیدی داشته باشیم.

اگر از خودمان یک سوال ساده طرح کنیم که چرا مصرف بنزین در کشور ما بالاست، شاید بتوانیم به راه حل هایی سهل الوصول تر برسیم.

البته مردم بی پناه ایران همیشه یک طرف این اتهام بوده اند که پرمصرف ترین مردم دنیا در گاز، بنزین، برق و آب هستند، ضمن اینکه منکر فرهنگ غلط مصرف در گروههایی از مردم نیستیم اما دلیل اصلی مصرف بالا فقط فرهنگ غلط مصرف زدگی نیست، در حال حاضر نوع خودروهایی که در ایران تولید می شوند اغلب متعلق به تکنولوژی سی چهل سال پیش اند که میزان متوسط مصرف آنها در داخل شهر حدود 12 لیتر در 100کیلومتر است. البته ماشینهای فرسوده 50سال پیش که هنوز درحال گردشند و یا وانت بارهای مشهور آبی رنگ با مصرف 30لیتری جای خود دارند.

اگر مصرف گاز در کشور بالاست به دلیل عقب مانده بودن تکنولوژی سوخت رسانی و هدردهی سیستم گرمایی در بخاری ها و شوفاژخانه های دارای مثلا نشان "استاندارد" است. اگر مصرف آب بالاست بجز فرهنگ غلط مصرف، به دلیل پوسیدگی لوله های انتقال آب است که برخی از آنان متعلق به 50سال پیش اند و طبق گزارش ها حدود سی درصد آب انتقالی به شبکه مصرف در بین راه هدر می رود.

ذکر این نکته ضروری است که مدیریت مدرن در جهان پیشرفته امروز به پیشگیری می اندیشد، مثلا اگر در کشوری سرطان و یا MS زیاد می شود، صرفاً نباید به فکر ایجاد بیمارستانهای ویژه یا واردات دارو درمان کرد، بلکه در کنار آن و حتی مهمتر از آن بایستی این مورد را بررسی نمود که چرا بیماری زیاد شده و عوامل آن را از بین برد.

اگر جایی پشه و سوسک و موش زیاد می شود، فورا نباید اقدام به استفاده از حشره کش ها یا سموم شیمیایی کرد، بلکه باید بررسی نمود که آیا در اطراف، زباله های تلنبار شده یا مردابی وجود دارد یا مردم آشغال ها را در جوی آب می ریزند؟ اول باید عوامل ایجاد آن را از بین برد.

در مورد واردات بنزین با توجه به مدیریت قدیمی و تکنولوژی موجود در کارخانجات تولید کننده خودرو در ایران و شرکت های جدیدی که متاسفانه در واردات قطعات مونتاژی، بیشتر پایین بودن قیمت را در نظر می گیرند، مصرف بنزین روز به روز بیشتر خواهد شد که علاوه بر هزینه های کمرشکن به بودجه کشور، باعث آلودگی بیشتر هوا، خاک و آب و محیط زیست خواهد شد که خود هزینه ای دیگر در دراز مدت به ملت ایران تحمیل خواهد کرد.

پیشنهاد مشخص ما این است که دولت با تفویض اختیار به شهرداری ها و شرکت های خصوصی به واردات خودروهای با تکنولوژی جدید یعنی مصرف بنزین حدود 5لیتر در 100کیلومتر اقدام کند و درمقابل خودروهای فعلی در حال تردد را که عمر برخی از آنها و بویژه اتوبوسهای ویژه سرویس کارکنان ادارات دولتی و غیره به ده ها سال می رسد، جمع آوری و به شرکت های بازیافت کننده خارجی یا داخلی بفروشد.

فرض کنیم ده میلیون خودروی کم مصرف در طول پنج سال وارد کشور شده و به صورتی قسطی به صاحبان خودروهای فعلی تحویل گردد و در مقابل ده میلیون خودروی پرمصرف جمع آوری شود، با یک حساب سرانگشتی روزانه شصت میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد که با قیمت فوب خلیج فارس روزانه حداقل سی و شش میلیون دلار و در یک سال، میلیاردها دلار صرفه جویی خواهد شد و این موضوع در مقطعی دیگر موجب ارتقا فرهنگ رانندگی در کشور خواهد شد.

پس بیایید به جای پاک کردن صورت مساله، به فکر حل ریشه مصرف بالا در کشور باشیم.


نظرات (0)
نظر بدهید
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد